ΑΥΤΙΣΜΟΣ

ΔΙΑΧΥΤΗ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΗ ΔΙΑΤΑΡΑΧΗ  (ΑΥΤΙΣΜΟΣ)

Η Αυτιστική διαταραχή εντάσσεται στην κατηγορία των διάχυτων Αναπτυξιακών Διαταραχών.

Οι διαταραχές αυτές χαρακτηρίζονται από σοβαρά ελλείμματα σε πολλούς τομείς της ανάπτυξης ταυτόχρονα, γι’ αυτό και ονομάζονται (διάχυτες). Τα πιο σοβαρά ελλείμματα παρουσιάζονται στους τομείς της κοινωνικής αλληλεπίδρασης και των δεξιοτήτων επικοινωνίας. Οι διαταραχές  αυτές χαρακτηρίζονται από στερεότυπες μορφές συμπεριφοράς, ενδιαφερόντων και δραστηριοτήτων.

ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΤΟΥ ΑΥΤΙΣΤΙΚΟΥ ΦΑΣΜΑΤΟΣ
- Έλλειψη επιθυμίας για επικοινωνία και τάση για απομόνωση.- Στερεότυπες κινήσεις και δραστηριότητες.- Ιδιαιτερότητες στην ποιότητα και τη χρήση του λόγου.- Αποφυγή της βλεμματικής επαφής.- Μη επιθυμία φιλιών και χαδιών, ακόμη και από τους γονείς τους. 
Η ΓΛΩΣΣΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ
ΜΕ ΑΥΤΙΣΤΙΚΗ ΔΙΑΤΑΡΑΧΗ

Σχεδόν τα μισά παιδιά που έχουν διαγνωστεί με Αυτισμό δεν αναπτύσσουν λόγο. Ακόμα και στις περιπτώσεις όπου αναπτύσσεται λόγος, αυτός παρουσιάζει πολλές ιδιομορφίες και σπάνια χρησιμοποιείται αυθόρμητα, με σκοπό την επικοινωνία. Μια από αυτές τις ιδιομορφίες είναι η ηχολαλία, που αναφέρεται στην επανάληψη λέξεων ή φράσεων που ειπώθηκαν από άλλους. Επίσης, τα παιδιά με αυτιστική διαταραχή:

  • Χρησιμοποιούν την αντωνυμία εσύ αντί εγώ, όταν αναφέρονται στον εαυτό τους.
  • Συχνά μιλούν για πράγματα άσχετα και χωρίς νόημα μέσα στη συζήτηση και επιμένουν να μιλούν για το ίδιο θέμα, αδιαφορώντας εάν αυτό δεν ενδιαφέρει κανέναν.
  • Ακόμα και όταν διαθέτουν πλούσιο λεξιλόγιο και χρησιμοποιούν σωστά τους γραμματικούς και συντακτικούς κανόνες, δεν μπορούν να αξιοποιήσουν αυτές τις γνώσεις στην καθημερινή ζωή, για να ξεκινήσουν μια συζήτηση ή να αναπτύξουν ένα θέμα.

 Η ΣΤΕΡΕΟΤΥΠΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ

Ένα μεγάλο ποσοστό των παιδιών παρουσιάζουν κινητικές στερεοτυπίες, όπως η αιώρηση, ο στροβιλισμός, το περπάτημα στην άκρη των δακτύλων, οι κινήσεις των δακτύλων μπροστα στα ματιά.

Στα παιδιά με υψηλή νοημοσύνη εμφανίζονται αλλά μοτίβα στερεοτύπης συμπεριφοράς, όπως η διαρκής ταχτοποίηση των παιχνιδιών τους, η διατήρηση της ιδίας αλληλουχίας κατά την εκτέλεση ορισμένων δραστηριοτήτων της καθημερινής ζωής.